דיאטה לאחר לידה

0
245
דיאטה לאחר לידה

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של היריון הוא העלייה במשקל – אולם בעוד שרוב הנשים חיות בשלום עם הקילוגרמים המתווספים במהלך תשעת החודשים, הרי שמשקל עודף לאחר הלידה כבר מעכיר את שלוותן ובמקרים רבים ניתן לראות אמהות טריות הנכנסות לסחרחרה רגשית והתנהגותית בשל הרצון העז לשוב לגזרה של טרום ההיריון (לצד הקושי לשמור על תזונה נכונה בתקופה המלווה בהתמודדויות מתישות של גידול תינוק).

איך לשמור על תזונה בריאה במהלך ההיריון – ולאחר הלידה?

היריון גורם לשינויים דרמטיים של כל מערכות הגוף, ובעיקר הוא משפיע על מערכת העצבים ומייצר מצבי רוח קיצוניים ועליות ומורדות רגשיות. קושי זה, ולצידו הקושי הפיזי (בעיקר בשל השתנות היציבה עקב המשקל ההולך וגדל), גורמים במקרים רבים לאכילה מופרזת – שמתווספת לצורך להזין את העובר (דבר שלעצמו מספק לגיטימציה לאכול יותר). התוצאה: עלייה במשקל מעבר למה שנדרש כדי להבטיח לידה תקינה ותינוק בריא.

מצד שני, מדגישים הרופאים, אסור להתחיל דיאטה בזמן ההיריון, שכן תזונה שאינה כוללת את כל אבות המזון, ובכמות מספקת, פוגמת בהתפתחות העובר. על פי הרופאים, עלייה במשקל של 10 עד15 ק"גהיא תקינה (באופן טבעי, העלייה צריכה להיות תואמת למשקל הגוף טרם ההתעברות), כשחריגה ממנה – כלפי מעלה או כלפי מטה – אינה בריאה. חשוב גם לזכור שחלק ניכר מהקילוגרמים העודפים הם מים, כשגם העובר תורם 3-3.5 קילו, השלייה קילוגרם נוסף, מי השפיר גם כן כקילוגרם ומשקל החזה גדל אף הוא בכמה מאות גרמים – ובכל אלה כמובן אין טעם להילחם.

בנוסף חשוב להקפיד במהלך ההיריון על ארוחות מלאות ומגוונות הכוללות גם חלבונים, גם שומנים וגם פחמימות וכמובן גם ויטמינים ומינרלים חיוניים (בעיקר חשוב לשמור על רמה מספקת של ברזל, חומצה פולית ו- B12, ואף להיעזר בתוספי תזונה במידת הצורך). בפרט אסור לוותר על ארוחת הבוקר, ועל מנת לא לעלות במשקל יתר על המידה רצוי להעדיף נשנושים בריאים כמו ירקות טריים, פירות יבשים, יוגורטים, דגנים מלאים וקרקרים. שתייה מרובה חשובה אף היא, ובמידת האפשר רצוי לבצע פעילות גופנית מתונה (לאחר התייעצות עם רופא).

למגוון תפריטי דיאטה בקרו באתר https://diaita.co.il

דיאטה והנקה

לאחר הלידה פוצחות כאמור נשים רבות בדיאטה.

התמורות הדרמטיות שחווה הגוף, הבאות לידי ביטוי בגזרה שהשתנתה (לפעמים ללא היכר כמעט), עלולות לגרום לאם הטרייה לנקוט בדיאטה קיצונית. זוהי טעות חמורה, גם משום שתזונה חסרה פוגמת בתפקוד בצורה משמעותית דווקא בתקופה קריטית שבה האם אחראית על שלומה ורווחתה של נפש רכה, וגם משום שדיאטת כאסח עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים. ההמלצה החד-משמעית היא שגם אם נותרו בגוף קילוגרמים מיותרים לא מעטים לא להתפתות להבטחות על השלה מהירה של קילוגרמים עודפים אלא לבחור תפריט מאוזן שיוביל לירידה מתונה ועקבית במשקל.

עבור נשים מניקות דיאטה היא משימה סבוכה אף יותר – אם כי אפשרית, ולפעמים אף חיונית, אבל בכל מקרה חשוב להיוועץ באנשי מקצוע (רופאים או דיאטנים) על מנת לוודא שתזונת התינוק אינה נפגעת בשל הרצון לרדת במשקל. חשוב גם לזכור שייצור החלב דורש אנרגיה רבה מהאם, וכמובן שהיא חייבת להחזיר אנרגיה זו לגופה – באמצעות מאכלים מזינים. כמו כן מומלץ מאוד להקפיד על צריכת סידן מוגברת, ולשמור על רמת ברזל גבוהה בדם (גם באמצעות תוספים), וכמובן לצרוך ירקות, פירות ומזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים. לגבי קטניות, שנשים רבות מעדיפות לוותר עליהן מחשש שיגרמו לגזים ואי נוחות אצל התינוק, הדעות חלוקות וישנם מומחים רבים הטוענים כי כל אישה מגיבה אחרת לקטניות השונות ואין סיבה לפסול את כולן באופן גורף. בנוסף, רצוי להרכיב תפריט הכולל כ- 1,800 קלוריות – שמתוכן כ- 500 יישרפו במהלך ההנקה, וכך תוכל האישה גם לרדת במשקל, גם לשמור על בריאותה וגם להבטיח כי התינוק יתפתח כשורה. פעילות גופנית חשובה מאד לשריפת הקלוריות ולמי שמתקשה לחזור לפעילות גופנית סדירה אפשר להציע לצאת לטיול אופניים עם התינוק.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here