אנשים מבוגרים מתקשים לא פעם בשמיעה, ועדיין הרבה פעמים הם מעדיפים שלא להשתמש במכשיר שמיעה. הם נמנעים מכך סיבות שונות, לעיתים מסיבות של אי נוחות ובושה, לעיתים מסיבות כלכליות. הם מעדיפים למצוא דרכים שונות כיצד להתגבר על הקשיים איתם הם מתמודדים.
אצל ילדים זה שונה. ילד אשר מתמודד עם לקות שמיעה, הרבה פעמים יסגל התנהגות מסוימת אשר תושפע מכך, ביודעין או לא ביודעין וזה ישפיע על היבטים שונים בחייו, בין אם זה הדרך בה הוא יסגל לסביבה ובין אם זה הדרך בה הוא ינסה לייצר חברויות, כמו כן, זה יכול להשפיע על האופן בו הוא ילמד.
היום אפשר למצוא מגוון מכשירי שמיעה שמתאימים לילדים באופן ספציפי, מגיל צעיר מאוד, ואלה מאפשרים לילדים לשמוע בצורה טובה עוצמות קול שונות, בין אם שיחות בעוצמות חלשות ובין אם זה דיבור ממרחק. על ההורים לדעת לזהות מתי הילד שלהם זקוק למכשיר שמיעה וכיצד לתאם לו מכשיר מותאם לצרכים שלו.
חשוב להדגיש, הרבה פעמים לקות שמיעה מתגלה בגיל מאוד מוקדם, כבר בבדיקות שמיעה ראשונות שמתבצעות לילד ואז קל להתאים לו מכשיר שמיעה, מה עוד שמבחינה חברתית או מבחינות אחרות, יש פחות השפעה מאחר והילד עדיין נמצא בסביבה מוגנת. עם זאת, ייתכן והוא יצטרך ללכת אל קלינאי תקשורת בשביל לדעת כיצד להסתדר עם המכשיר וכיצד לדבר בצורה טובה וברורה.
ישנם גם מצבים יותר מורכבים או מאוחרים, בהם מתגלה שהילד זקוק למכשיר שמיעה. למשל, אם הוא יושב בכיתה ואיננו יכול לשמוע את המורה ואת התלמידים, אם ההורים שמים לב שהם קוראים לילד והוא לא שומע אותם או שהוא לא שומע קולות ורעשים שונים. מעבר לעניין היומיומי או לצורך במכשיר בשביל ללמוד כמו שצריך וכן בשביל שהוא יוכל להשתלב מבחינה חברתית, יש פה גם עניין בטיחותי, שכן במצבים מסוימים זה הכרחי.
כיצד מתאמים מכשיר שמיעה לילד
ישנם שלבים שונים בעזרתם אפשר להתאים לילד מכשיר שמיעה. ניתן לחלק את זה לארבע שלבים עיקריים:
בשלב הראשון בוחנים מה התוכנות הרצויות שהמכשיר צריך להכיל, בהתאם למצב השמיעה של הילד.
בשלב השני בוחרים מכשיר מסוים ומנסים לבחון עד כמה הוא מתאים לילד, על פי פרמטרים ונוסחאות שונות שיוצרים. בין היתר, על פי יחס של דיבור ורעש.
בשלב השלישי, מבצעים אימות למכשיר, זאת על מנת לוודא שהילד אכן שומע היטב עם המכשיר.
בשלב הרביעי והסופי, בוחנים האם אכן המכשיר מספק לילד את חווית השמיעה האופטימאלית. האם אכן המכשיר מספק לילד את הרמה הגבוהה ביותר, בכל הקשור לרעש, בכל הקשור לדיבור וכן בצורה נכונה.
לסיום, חשוב שהמכשיר ירגיש נוח לילד, יהיה מדויק, והוא יוכל להשתמש בו בצורה בטוחה ובלי הפרעות.