הצחוק יפה לילדים

הצחוק יפה לילדים

האם זמנו של החינוך הנוקשה פס מן העולם? מומחים רבים יגידו כי דווקא חינוך בחיוך יכול לגרום לילד לשתף פעולה, במיוחד ברגעים בהם אסטרטגיות חינוך נוקשות קצרות מלהושיע.

משפט מוכר (שכנראה אב סיני חכם אמר פעם) טען כי יכולת הבכי של ילד, לעולם תהיה גבוהה יותר מסבלנותו של ההורה. עובדה זו לא מונעת מהורים להעמיד את ילדם עם הגב אל הקיר או לשלוח אותו לחדר כשהוא ממרר בבכי. בעידן בו הורים מחפשים את הקשר האישי עם הילד וסמכות הורית הופכת למצרך נדיר, מומחים רבים וודאי ימליצו על שיטות של ענישה, ריסון והתעלמות. אבל יש מי שחושב אחרת. יש מי שחושב שילד צוחק הוא ילד ממושמע.

ד"ר ג'יין נלסון, יועצת זוגית ומשפחתית, פרסמה מספר ספרים על גידול ילדים, ביניהם הספר "הורות חיובית (Positive Parenting) בו היא מסבירה כי "הומור הוא כלי חשוב בחינוך הילד למשמעת. שימוש בהומור מסייע לפוגג הלך רוח שלילי בקרב הילדים אך גם בקרב ההורים. לפעמים מתן הוראות כעוסות לילד גורמת לו להתבצר בעמדתו. השימוש בהומור מאפשר להורה להימנע ממצבים כאלה ולא להגיע למבוי סתום".

בראיון לאתר WebMD אמרה נלסון כי "במינון הנכון, שימוש בהומור בחינוך הילדים יכול להניב תקשורת טובה יותר והנאה לשני הצדדים. ההומור יכול לאוורר אנרגיות שליליות ולסלול לנו דרך לתקשורת טובה יותר עם ילדינו. בתקשורת עם פעוטות למשל, ניתן להשתמש בדגדוגים ובמשחקים שונים כגון דיבוב בובות ודובונים, כדי להעביר הוראות או מסרים לילדים. לדוגמא כשהדובון האהוב על הילד "מבקש" ממנו ללכת לצחצח שיניים הוא יעשה זאת בהנאה גדולה יותר מאשר אם היה מקבל הוראה יבשה מהוריו לעשות כן".

"התמקדות בצדדים הקלילים יותר בכל סיטואציה משרתת הן את ההורה והן את הילד גם בטווח הארוך. במקום להנחית על הילד הוראה לבצע פעולה כל שהיא, עדיף לתת לו תחושה שמדובר במשימה משותפת ומהנה שהם יכולים לבצע יחדיו" אומרת נלסון ומוסיפה כי ניתן להסתייע בהומור כדי לזכות בשיתוף פעולה של ילדכם, לצורך ביצוע מטלות.

מעניין לחשוב שכולנו (ללא יוצאים מן הכלל) היינו פעם ילדים ובכל זאת, היום ממרום גילנו, קשה לנו מאוד להבין מה גורם לילדים שלנו להתנהג כמו שהם מתנהגים. ד"ר נלסון מציעה כמה דרכים לשילוב גישה חיובית יותר בהורות:

כבדו את ילדכם ונסו להכיר בעובדה שבמקרים רבים הם חושבים ורואים דברים אחרת מכם.

אל תשאפו למצב של שליטה וצייתנות. לחילופין, שאפו לחינוך חיובי באמצעות כלים חיוביים – חייכו לילדכם וכבדו אותם, תוך הפגנת יציבות ועקביות.

שימוש בהומור ציני, מיותר ואינו יעיל. אדרבה, במידה רבה הוא עלול לפגוע ולהוריד את הבטחון העצמי של ילדכם. כמוכם, גם ילדיכם חשים בהבדל בין הומור לבין ציניות.

חישבו תמיד על התוצאות לטווח ארוך. אנו לא רוצים לחנך את ילדינו להיות צייתנים באופן אוטומטי. אנו מעדיפים שהם יפעילו שיקול דעת ויבצעו דברים בתחושה שיש להם גיבוי ושהם מסוגלים לעשות אותם.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
איך להיות סבא וסבתא מפנקים במיוחד?
בפעם הראשונה בחייכם אתם עומדים להפוך להיות סבא וסבתא? חשוב...
ייעוץ להורים
ייעוץ להורים
הורות היא אחד התפקידים המורכבים ביותר הדורשים התחייבות ארוכת טווח...
התגברות על פחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות: חשיבות הטיפול הפסיכולוגי
פחדים וחרדות הם חלק טבעי מההתבגרות, אך עבור חלק מהמתבגרים,...
הטיפול הטבעי שעזר לתינוק לישון טוב בלילה
הורים שבנם סבל מחוסר שקט קיצוני ובכה הרבה הגיעו למרפאת...
החל מבצע חיסון קורונה לפעוטות במחוז חיפה וגליל מערבי בכללית
בהתאם להנחיות משרד הבריאות החל מבצע חיסון קורונה לפעוטות, מגיל...
טיפים להנקה מוצלחת
הרבה פעמים אומרים שהנקה זה "טבעי", יחד עם זאת שוכחים...
גומיית השיער "לייס אאוט" עם החומרים הטבעיים – המוצר היחיד בישראל שפותר את בעיית הכינים ונבדק במחקר קליני מבוקר
  גומיות השיער "לייס אאוט" - מוצר טבעי שהוכח מדעית במחקר...
מבצע קיץ: עד מעל ל-60% הנחה ב- NUBY
מותג התינוקות האמריקאי המוביל NUBY, המשווק במעל ל-150 מדינות בעולם...
תיקון וחידוש אמבטיות – כל האפשרויות פתוחות
תיקון וחידוש אמבטיות – כל האפשרויות פתוחות
באופן בלתי נמנע, כל אמבטיה ולו אף האיכותית ביותר, תצטרך...
על מה חשוב להקפיד כשקונים רהיטים במבצע?
אין כמעט קנייה שלא כרוכה בהתלבטות לא פשוטה: מצד אחד...
דילוג לתוכן