עיכוב התפתחותי: איך יודעים האם ומתי לבצע אבחון פסיכולוגי התפתחותי?

עיכוב התפתחותי: איך יודעים האם ומתי לבצע אבחון פסיכולוגי התפתחותי?
קרדיט PIXABAY

כולנו מכירים ילדים שמתחילים ללכת או לדבר בגיל מאוד מוקדם ומצד שני כאלו שלוקח להם קצת יותר זמן. הורים רבים לפעוטות עסוקים בהשוואה לילדים אחרים שסביבם, ולעיתים זה יכול מעט להלחיץ, במיוחד לאחר עוד ביקור בטיפת חלב. אז איך נדע להבדיל בין קצב התפתחות איטי לבין עיכוב התפתחותי המצריך בדיקה? למי נפנה ומתי? כל התשובות בכתבה שלפניכם. 

בשנות החיים הראשונות עסוקים הילדים בהתפתחות במגוון תחומי החיים – התפתחות גופנית, מוטורית, רגשית, שפתית, חברתית ועוד. לכל ילד וילדה יש את קצב ההתפתחות שלהם בכל אחד מהתחומים, כאשר מרביתם נמצאים באמצע הסקאלה עם קצב התפתחות ממוצע, ואצל חלקם נזהה באופן טבעי קצב התפתחות מהיר או איטי יותר, שלא בהכרח מצביע על משהו שאינו כשורה.

עם זאת, כ-10% מהילדים חווים עיכוב התפתחותי המצריך התייחסות וטיפול מקצועי, וככל שנקדים לעשות זאת, כך יגדל הסיכוי של הילד או הילדה לצמצם את הפערים שעלולים להיווצר כתוצאה מהעיכוב.

מהו עיכוב התפתחותי וכיצד נזהה אותו?

לעיתים ההורים שמים לב לקשיים שחווה בנם או בתם במהלך השגרה היומית שלהם, במיוחד באינטראקציה עם דמויות אחרות סביבו, כמו ההורים, אחים ואחיות, חברים וכו'.

במקרים אחרים, הגננת או צוות הגן מבחינים בקשיים שעולים במסגרת, עם ילדים אחרים או ביחס לפעילויות המתקיימות בגן, במהלך פעילויות המצריכות ריכוז וישיבה ממושכת או במשחק עם חול, לדוגמה. גם האחיות בטיפת חלב או רופאי הילדים לעיתים מבחינים בסימנים שכדאי לשים לב אליהם ולבדוק באופן מעמיק יותר.

עיכוב התפתחותי הוא למעשה קשת של מצבים וקשיים, שבאה לידי ביטוי באופן שונה אצל כל ילד או ילדה. העיכוב יכול להתבטא בקושי בדיבור או בהבנה, קושי בוויסות החושי, תזזיתיות, הימנעות מיצירת קשר עין או מסיטואציות חברתיות ועוד.

עם זאת, בטרם מתחילים לדאוג מעיכוב התפתחותי כדאי לשים לב כי הקושי של הילד מתמשך לאורך זמן ובסיטואציות שונות, ולא למהר להסיק מסקנות מאירוע בודד. כמו כן, חשוב לזכור שההתפתחות היא תלוית גיל ולכן כדאי לבחון את ההתפתחות האישית אל מול הנורמה המקובלת בקבוצת הגיל של הילד או הילדה. זה בדיוק מה שעושים במהלך אבחון פסיכולוגי התפתחותי לגיל הרך.

מתי עושים אבחון פסיכולוגי התפתחותי ומי מבצע אותו?

בשנת החיים הראשונה קשה לאבחן עיכוב התפתחותי, למעט במקרים חריגים. בגילאים אלו חשוב להיות במעקב ולהיות קשובים להמלצות הצוות הרפואי, במידה וישנן כאלו, וכמו כן, להתייעץ באופן יזום עם הצוות הרפואי במידה ומתעורר חשש.

לרוב, אבחון פסיכולוגי התפתחותי לגיל הרך יעשה לאחר גיל 3, ורק בחלק מהמקרים החל מגיל שנה. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם פסיכולוג התפתחותי או פסיכולוגית התפתחותית, אשר מבצעים את האבחון הפסיכולוגי-התפתחותי המלא.

כיצד מתבצע אבחון של פסיכולוג התפתחותי ומה הוא כולל?

האבחון נערך במספר שלבים, הכוללים איסוף מידע בדרכים שונות, במטרה לקבל תמונה כוללת על התפתחות הילד או הילדה, והקשיים שהם מתמודדים איתם. חשוב מאוד להימנע מלשדר לחץ או חרדה לילדים לקראת האבחון ובמהלכו.

ככל שהם חשים בנוח ואינם חוששים, כך הם משתפים יותר פעולה והאבחון יעיל ומדויק יותר. בכל מקרה, המטרה היא שיחוו חוויה חיובית, נעימה ונינוחה לכל אורך הדרך, בעזרת ההורים והפסיכולוג ההתפתחותי או הפסיכולוגית ההתפתחותית.

התהליך מתחיל מקבלת דיווח, בכתב או בעל פה, לגבי התרשמות ההורים, צוות הגן, המעון או הפעוטון, או מבוגרים משמעותיים אחרים הלוקחים חלק בגידולו של הילד וטיפול בו.

בשלב הבא מקיימים הפסיכולוג ההתפתחותי או הפסיכולוגית ההתפתחותית תצפיות על התפקוד של הילד או הילדה בבית ו/או בגן, כלומר בסביבת החיים הטבעית ובשגרת היום הקבועה. כך ניתן להעריך את האופן שבו הילד או הילדה מתקשרים, משחקים ומביעים את עצמם, ולזהות איפה ובמה הם מתקשים וגם כיצד מגיבים לקושי ומתמודדים איתו. כמו כן, ניתן לזהות כיצד הסביבה, ההורים והצוות החינוכי, בעיקר, מגיבים ומתמודדים.

לאחר מכן, עוברים הילדים מבדקים ומטלות תואמות גיל, מחוץ לסביבתם היומיומית, אבל באמצעות משחק וחוויה. כך ניתן לקבל הבנה מעמיקה יותר לגבי תפקוד הילד או הילדה במגוון תחומים (קוגניטיבי, רגשי, חברתי, מוטורי, שפתי ועוד) ואף לגבי עולמו הפנימי, האופן שבו הוא מפרש את המציאות, מגיב אליה ומתמודד עימה.

מידע זה, יחד עם כל המידע שהצטבר בשלבים הקודמים, מהווים בסיס המאפשר להסיק מסקנות על התפתחות הילד או הילדה, החוזקות ומוקדי הקושי העיקריים, ולהציע דרכי התערבות וטיפול.

מה כוללת תוכנית הטיפול בעקבות אבחון פסיכולוגי התפתחותי לגיל הרך?

הפסיכולוג ההתפתחותי או הפסיכולוגית ההתפתחותית אשר מבצעים את האבחון ממליצים על תכנית טיפול המותאמת באופן אישי לצרכים של הילד או הילדה, לסביבה ולקשיים הספציפיים.

התוכנית יכולה לכלול המלצות להדרכת הורים, למשל, טיפול משפחתי, טיפול של קלינאית תקשורת, פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק, שינוי המסגרת החינוכית ועוד. כמו כן, ייתכן שיומלץ להעניק ליווי מקצועי לצוות הגן ולעזור להם להתמודד באופן שיקדם את ההתפתחות.

פסיכולוג התפתחותי לגיל הרך – סיכום והמלצות להורים

לסיכום, אמנם ההתפתחות היא סקאלה רחבה וכל ילד או ילדה מתפתחים בקצב שלהם, אך בכל זאת חשוב להיות עם יד על הדופק ולהיות במעקב של גורמי מקצוע. ההתערבות המוקדמת חיונית לקידום ההתפתחות, לצמצום פערים ולמניעת פגיעה עתידית כתוצאה מקושי לרכוש מיומנויות בגיל הרך ולהסתגל רגשית וחברתית. לכן חשוב לבצע אבחון פסיכולוגי התפתחותי מעמיק ומקצועי מוקדם ככל הניתן. ההורים, המשפחה, הסביבה החינוכית והחברתית, כולם מהווים חלק בהתפתחות הילד או הילדה, ולכן גם יכולים לשחק תפקיד משמעותי באבחון, בטיפול ובהתקדמות.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מותג התינוקות והילדים קרטרס משיק: קולקציית סתיו חורף 2023-24
מותג התינוקות והילדים קרטרס משיק את קולקציית סתיו חורף 2023-24...
הצהרת נגישות
מעודכן ליום 26/07/2023 אנחנו בלאוס מדיה מחויבים ופועלים למען קידום הנגישות...
סימנים לאוטיזם בגיל 5
הסימנים הראשונים להפרעות על הרצף האוטיסטי
המחקר בתחום הפרעות הרצף האוטיסטי מקיף ומעמיק מאי פעם. בעבר,...
צעצועי התפתחות - כך תעשו את זה נכון
מהם צעצועי התפתחות ומשחקי התפתחות לילדים בתחילה חשוב מאוד לדעת: משחקי...
עיכוב התפתחותי: איך יודעים האם ומתי לבצע אבחון פסיכולוגי התפתחותי?
כולנו מכירים ילדים שמתחילים ללכת או לדבר בגיל מאוד מוקדם...
אתר האון ליין והלייף סטייל CoverMe משיקקטגוריות תינוקות במסגרת זו ישווק  מארזי מתנה ליולדות 
אתר האון ליין והלייף סטייל CoverMe (קאבר מי) משיק מחלקת...
נושך מי שנושך ראשון!
מותג התינוקות האמריקאי המוביל NUBY, המשווק במעל ל-150 מדינות בעולם,...
פתרונות אחסון לחדרי ילדים | אחסון עם פוף הכולל אפשרות הזמנת פריט בודד
כל מי שיש לו ילדים יודע, שבמהלך השנים, מגיל אפס...
רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי: הסיכונים ואיך לפנות לסיוע וייעוץ משפטי
רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי או אבחון שגוי, עלולה לגרום...
על מה חשוב להקפיד כשקונים רהיטים במבצע?
אין כמעט קנייה שלא כרוכה בהתלבטות לא פשוטה: מצד אחד...
דילוג לתוכן