מדוע תינוקות מוצצים?

מדוע תינוקות מוצצים?

מוצצים הם חלק משגרת יומו של כל תינוק, ומלווים אותו לפחות לאורך השנה הראשונה בחייו.

צורתם הנוכחית של המוצצים נמצאת בשימוש כמאה שנה, אולם עוד קודם לכן היו אביזרים דמויי מוצץ. הביטוי המוכר "נולד עם כפית כסף בפיו", למשל, מבוסס על נוהג שהיה קיים בבריטניה של המאה ה-18, כשבפיהם של תינוקות בני המעמד העליון הושמו מוצצים עשויים מכסף, שיוחסו לו סגולות בריאותיות.

בראשית הדרך מספקים המוצצים לתינוק נחמה ומרגוע, אולם יש פעוטות המתקשים לוותר על המוצץ גם בגילאים מאוחרים יחסית, ובאופן כללי הגמילה ממוצץ עומדת במרכז מחקרים רבים, חילוקי דעות לא מעטים ובחלק מהמקרים גם גורמת לעגמת נפש של אחד ההורים או שניהם. יחד עם זאת חשוב לזכור שלמוצץ יש יתרונות רבים, ולא בכדי כמעט ולא תראו תינוק ללא מוצץ.

למה מוצצים הם כה חשובים?

תינוקות רכים במיוחד זקוקים לתחושה כי הם מוגנים ובטוחים. מי שמספק להם את התחושה הזו לאורך פרקי זמן נכבדים היא האמא שלהם, בפרט בזמן ההנקה, אולם גם האמא המסורה ביותר, ואפילו זו שנוטה להגנת יתר, לא יכולה לספק את התחושה החיונית 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע – ולשם כך המציא המין האנושי תחליף פשוט ואפקטיבי: מוצץ.

כך, לדוגמה, אם המניחה את בנה להשתעשע בטרמפולינה לתינוק, תשים בפיו מוצץ כך שהפה יבצע פעולה דמוית יניקה שתרגיע את העולל ותעזור לו להתמודד עם התסכול שבריחוק (היחסי, כמובן) מאמו.

לצד היתרון החשוב הנ"ל, ישנם חוקרים רבים הטוענים כי מוצץ מפחית משמעותית את הסיכון למוות בעריסה – אחד הפחדים הגדולים ביותר של כל הורה. בנוסף, תינוק שלא מקבל מוצץ יחפש תחליף אחר לאמא שלו, וברוב המקרים ימצא אותו באחת האצבעות. מציצת אצבע מומלצת הרבה פחות ממוצץ, שכן היא עלולה לפגוע בהתפתחות תקינה של שיני התינוק. (ראו רפואת שיניים לתינוקות)

גם בקבוק מים כתחליף למוצץ אינו מומלץ, בגלל שכך התינוק ישתה יותר מים מכפי צורכו (השתייה תתבצע מתוך רצון לנחמה ומרגוע ולא מתחושת צמא) ועלול לחוש שבע ולאכול פחות ממה שהגוף זקוק לו.

כמו מוצרי תינוקות רבים אחרים, גם על מדפי המוצצים בחנויות למוצרי תינוקות וברשתות הפארם השונות, תמצאו שלל דגמים, צבעים, צורות ואפשרויות. החומרים המשמשים לייצור מוצץ הם סיליקון ולייטקס.

גמילה נכונה ממוצץ – מתי, ובעיקר איך?

גמילה ממוצץ היא שלב חשוב מאוד בהתפתחותם של התינוקות, שכן החל מגיל מסוים (לאו דווקא אחיד אצל כל התינוקות) היתרונות של המוצצים כבר אינם רלוונטיים כך שאין בהם תועלת, ולא רק שאין בהם תועלת אלא הם עלולים גם להזיק – בעיקר לצמיחת השיניים וגם להתפתחות השפה.

חלק מהמומחים ממליצים על גמילה בגיל שנה, אולם יש גם דעות אחרות הטעונות כי יש לתת לטבע לעשות את שלו וכי עדיף להמתין עד שהפעוט יוותר מיוזמתו על המוצץ.

גם לגבי הדרך הנכונה לגמילה ממוצצים ישנן מספר אסכולות: יש כאלה התומכים בגמילה בבת אחת – ויש המאמינים כי דווקא גמילה הדרגתית היא הדרך הנכונה ביותר. בדרך זו מפחיתים אט-אט את פרקי הזמן שבהם הפעוט מקבל מוצץ, ובשאר פרקי הזמן מספקים לו חום וקשב שבעצם מייתרים את המוצץ.

בנוסף, אפשר לספק לתינוק חיזוקים ומוטיבציה לוותר על המוצץ – בדמות מסיבת ביי ביי למוצץ, למשל, או תוך היעזרות בפיית המוצצים הלא היא אחותה הקטנה של פיית השיניים.

יחד עם זאת חשוב להימנע מגמילה בכל מחיר, שכן גמילה מוקדמת מדי או כזו שאינה מתחשבת בצרכי הפעוט, עלולה לגרום לו למצוץ אצבע (שכאמור, יש בה חסרונות רבים מאוד) או לפתח חרדות שונות בשל היעדר אמצעי נחמה. באופן טבעי, מוצרי תינוקות רבים מיועדים בדיוק למטרה זו: גמילה קלה ואפקטיבית.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
לתינוק: סט נשכנים לכל שלבי בקיעת השיניים
מותג התינוקות האמריקאי המוביל NUBY, המשווק במעל ל-150 מדינות בעולם,...
סדרת משחות ההחתלה של ד"ר פישר למענה מותאם בכל מצב
סדרת 'קמיל בלו' של ד"ר פישר מציעה מגוון משחות החתלה...
לקראת חודשי הקיץ, זינוק של 41% בהיקפי ההזמנות של בדיקות בטיחות להכשרת הבית עבור תינוקות ופעוטות- Child Proofing
"SafeChild- המומחים לבטיחות ילדים", הראשונים להביא את הבשורה לארץ מארצות...
הטיפול הטבעי שעזר לתינוק לישון טוב בלילה
הורים שבנם סבל מחוסר שקט קיצוני ובכה הרבה הגיעו למרפאת...
החל מבצע חיסון קורונה לפעוטות במחוז חיפה וגליל מערבי בכללית
בהתאם להנחיות משרד הבריאות החל מבצע חיסון קורונה לפעוטות, מגיל...
טיפים להנקה מוצלחת
הרבה פעמים אומרים שהנקה זה "טבעי", יחד עם זאת שוכחים...
גומיית השיער "לייס אאוט" עם החומרים הטבעיים – המוצר היחיד בישראל שפותר את בעיית הכינים ונבדק במחקר קליני מבוקר
  גומיות השיער "לייס אאוט" - מוצר טבעי שהוכח מדעית במחקר...
מבצע קיץ: עד מעל ל-60% הנחה ב- NUBY
מותג התינוקות האמריקאי המוביל NUBY, המשווק במעל ל-150 מדינות בעולם...
קליק ראשון בשמיר
החל מהחודש (נובמבר), כל יולדת במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא...
צילומי גיל שנה
  בשנה הראשונה הרך הנולד עובר קפיצת גדילה משמעותית והרצון לתעד...
דילוג לתוכן